محمد رضا واليزاده معجزى

429

تاريخ لرستان ( روزگار قاجار ) ( فارسى )

شروع كردند به اسب زين كردن و فرار نمودن كه ناچار چند نفر را روى بلنديهاى و تپه‌ها فرستاده جار زدند كه اين شليك حسب الامر شاهزاده بود و منظورشان امتحان بود كه آيا فرار مىكنيد يا خير . از اردوى مخالف خبرى نيست . به فاصله ده دقيقه حشمت الملك را زنجير شده وارد كردند . سوارهاى او هم آنچه فرار كرده بود در رفت و آنچه گير آمد ، خلع اسلحه شدند . شاهزاده از خوف جان آن شب را در چادر خودش نمانده و به چادر آيت اللّه امام‌جمعه كردستان رفت و دستور داد چراغها را خاموش كردند و استراحت نمود . فردا به دستور شاهزاده اردو از « قاخلستان » كوچ كرده به « وايچى » رفتند . در آنجا سيد حسن اجاق و جمعى از خوانين و رجال كرمانشاه آمدند و خدمت شاهزاده رسيدند و مذاكرات همه در پيرامون تسخير پايتخت و برچيدن بساط مشروطه و جلوس محمد على شاه بر تخت سلطنت و تبديل كشور ايران به گلستان ارم بود . مقارن نيمه شب شاهزاده بدون اطلاع اردو با صد سوار به طرف كرمانشاه حركت كردند به امام‌جمعه كه تقريبا سمت معاونت او را داشت ، دستور داد كه فردا صبح زود اردو را حركت داده پشت‌سر او به كرمانشاه بيايند . فردا صبح كه روز هفتم شعبان 1329 بود ، امام جمعه دستور شاهزاده را به سران اردو ابلاغ نموده ، عموما حركت كردند و نزديك ظهر وارد كرمانشاه شدند . دو روز بعد يعنى در نيمه شعبان تلگرافى از طريق : آستارا به « سن پطرزبورغ » و از آنجا به بغداد و از بغداد به كرمانشاه از محمد على شاه خطاب به سالار الدوله به اين مضمون رسيد : مضمون تلگراف محمد على شاه به سالار الدوله « برادر عزيزم سالار الدوله . من با شش هزار سوار بلياس و تركمان براى تهران آمدم . شما هم خيلى زود خودت را به دروازه تهران برسانيد . ابدا به اردوى تياتر تهران اعتنا نكنيد . همه باهم سه هزار نفرى بختيارى و غيره است . هرچه زودتر خودت را برسان چون‌كه دير رسيدن مىتواند سكته بزرگى به نقشه اردوى ما برساند . » محمد على شاه قاجار جواب سالار الدوله به محمد على شاه « سالار الدوله هم به اين مضمون جواب محمد على شاه را داد : از كرمانشاه به سن پطرزبورغ به آستارا به اردوى شاهنشاهى